donderdag 15 mei 2014

Brief van de ijslandse Berevrouw 01

                                                                                                                       
                                                                                                14 mei 2014, Kristnes, Eyarfjord IJsland.

Lieve Dertien, 


De eerste keer een brief van mij uit een ver en vreemd land. Om in dit land te komen reis je een dag en een nacht over land met vijf overstappen, daarna neem je op het noordelijkste puntje van Denemarken een boot die je in drie nachten rustig  en in haar eigen golvende tempo naar Island  " IJsland" vaart.


 De taal klint hier " skritid" vreemd, maar melodieus. Het is hier nog winterskoud, ( vier tot zes graden)  maar het gras op de thuisvelden van de boerderij is al groen geworden en  er zijn  knoppen en jonge groene blaadjes in de struiken op de mooie oude weg waar ik graag loop of hardloop. Ik vond er ook een paar kleine paardebloemetjes en paarse wilde viooltjes. Rode grutto-achtigen, wilde zwanen en allerlei bijzondere vogels zijn er heel druk in de weer. Op deze mooie oude weg " gamlar wegur" wonen ook elfen. Later zal ik daar misschien nog op terugkomen. 


We hebben hier een primitieve onderverdieping van onzelf en die zijn we aan het inrichten. We hebben een alternatieve keuken gemaakt van slangen en een teil, maar er is geen afvoer. Afwassen is meditatief en primitief hier. Je krijgt er wel natte voeten van, maar ik ben zo blij met de slippers die ik gisteren kocht! 


Ik ben mijn atetliertje hier aan het inrichten. Het kijkt uit op witte sneeuwbergen die met me praten. En er ligt al plastic op de vloer tegen verfspatten. De IJsman is zo lief om een primitieve schildersezel voor me te timmeren. Wat fijn. Nu nog een tafel regelen en wat doek. 


Wat zorgt het leven goed voor ons! Een eigen plek te hebben, een ateliertje en je eigen witte sneeuwbergen is heerlijk. 


Lieve dertien, 

Ik ga nu stoppen met schrijven. Er is nog zoveel te vertellen over deze mooie en vreemde plek waar we nu zijn. Maar dat bewaar ik voor de volgende brief. 
Je mag me ook terugschrijven. De Berevrouw vind het zelfs leuk om post te krijgen hier op deze afgelegen plek. 
Mijn elektronische postadres is: berevrouw@gmail.com
Als je me een echte brief wil schrijven, stuur me dan eerst een e-mail. Dan stuur ik je de adresgegevens. 
                     
Lieve groeten van de Berevrouw en ook van de IJsman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten